Minder verzuim in coronatijd

(Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus, in Ken je vak! in VVP 2–2021) Wat is het geheim van minder verzuim in coronatijd? Het is ons gelukt door het anders aan te pakken. Met actieve aandacht voor onze relaties en heldere communicatie als belangrijkste voorwaarden.

Het zal je niet verbazen als ik je vertel dat het verzuim stijgt. Het is historisch hoog zelfs, als we de statistieken mogen geloven. Corona en de coronamaatregelen zullen daar een grote invloed op hebben. Recent spraken wij hierover met enkele verzekeraars. Een beetje onverwacht kregen we flinke complimenten. Het verzuim in onze portefeuille bleek helemaal niet zo hoog. Het steekt gunstig af bij andere portefeuilles. Ook het rendement in onze portefeuille ontwikkelt zich nog steeds goed. De verzekeraars waar wij contact mee hebben, vroegen ons te verklaren hoe wij er kennelijk in geslaagd zijn onze verzuimcijfers zo goed te houden.

Ik kan je vertellen wat wij anders gedaan hebben. Na de eerste persconferentie nu een jaar geleden, hebben we direct onze klanten geïnformeerd. Daarbij hebben we aandacht besteed aan de steunmaatregelen en aan de vragen welke de werkgevers zouden kunnen krijgen in verband met een ziekmelding in relatie tot corona. Alle branches welke hard geraakt werden, hebben we gebeld om ze te informeren en vragen te beantwoorden. We merkten dat onze aanpak werd gewaardeerd.

Gesprekspartner
We hebben ons een positie verworven als gesprekspartner. Zo kregen we ook veel vragen over verzuim in relatie tot corona. Met de ondernemer zochten we naar mogelijkheden en oplossingen buiten het verzuimtraject om. Immers hadden medewerkers vaak serieuze problemen, doch waren ze niet arbeidsongeschikt. We hebben alle vragen gebundeld en gepubliceerd op een speciale sectie op de website. Vragen uit de praktijk. Antwoorden uit het vak.

Een categorie die vaak aan de orde kwam: wat doe je bijvoorbeeld als je medewerker verkouden is en niet komt werken. Of: wat doe je als je kind naar huis wordt gestuurd met een snotneus en je werknemer ‘dus niet kan komen werken’? Ga in elk geval in gesprek en kijk of er andere mogelijkheden zijn, was dan een veelgebruikt antwoord.

Kan de medewerker thuiswerken of op een andere moment het werk inhalen? Daarbij denken wij zo veel mogelijk mee met onze werkgevers op de inzetbaarheid van het personeel. Als het dan eens moeilijk wordt hebben we onze raadgevers, die met de werkgever kunnen meedenken over de reactie of antwoorden richting werknemer.

We bleven naast onze werkgevers staan. Juist als we de medewerker niet ziek konden melden.

Want als verzekeraar en arbodienst niets voor werkgever en medewerker kunnen beteken (want niet arbeidsongeschikt) is het probleem voor werkgever en medewerker niet verholpen. Integendeel. Het probleem bleef levensgroot op het bord van werkgever liggen. Als je op dat moment met praktische oplossingen komt, win je het vertrouwen van de ondernemer. En uiteindelijk ook van de medewerker. Het eerlijke verhaal wordt gewaardeerd.

We gaan verder. In het komende halfjaar gaan we de werknemer veel meer verantwoordelijkheid geven voor zijn eigen inzetbaarheid. Van controle naar bevlogenheid. Ook in dit traject zal communicatie weer belangrijk zijn. Gelukkig zijn we volwaardig gesprekspartner van onze werkgevers.

Klik hier voor het artikel van het VVP